دیزل ژنراتورها بر اساس نوع کاربرد ( ژنراتور دائم کار یا ژنراتور اضطراری ) و همچنین برخی مشخصات فنی خود دیزل ژنراتور و امکانات و تجهیزات آن ( مانند دارا بودن ECU دیزل ژنراتور ) و یا درخواست و نیاز پروژه و مشتری دارای تابلو ای است که تجهیزات و عملکردهای مختلفی در آن تعبیه شده است. گاهی دیزل ژنراتور توسط یک اپراتور در شیفت های کاری دلخواه روشن و خاموش می شود که در این صورت یک تابلوی منوال ( Mannual ) می تواند برای ژنراتور کافی باشد.
گاهی دیزل ژنراتور دارای کامپیوتر یا همان ای سی یو است که البته این بخشی از تجهیزات موتور دیزل به حساب می آید و برای عملکرد مناسب در تابلوی آن نیاز به برد PLC خواهد بود ( چه تابلوی دیزل ژنراتور دستی باشد چه اتوماتیک ) گاهی طبق سفارش مشتری یا به سلیقه کمپانی کوپله کننده تابلو دارای سیستم هشدار کاهش یا رو به اتمام بودن سوخت نیز
هست.

گاهی دیزل ژنراتور دارای تجهیزاتی مانند گرمکن آب موتور دیزل است ) که در مناطق سردسیر جهت استارت نرم موتور در سرمای زمستان لازم است ( که در این صورت قابلیت کنترل و عملکرد آن باید در تابلو تعبیه شود . به هر حال هر یک از ضروریات یا تجهیزات جانبی یا امکانات و قابلیت هایی که در دیزل ژنراتور وجود دارد و یا ما به آن نیاز داریم می تواند در طراحی و ساخت تابلو تاثیرگذار باشد و نیازهای خود را داشته باشد.
یک دسته بندی کلی که در خصوص تابلوهای دیزل ژنراتور هست تقسیم آن به تابلوی دستی یا Mannual و تابلوی اتوماتیک یا چنج آور ( change over ) یا ATS ) Automatic Transfer Switch) است. طبیعتا جایی که در پروژه برق شهر داشته باشیم و یا اصطلاحا به شبکه سراسری برق متصل باشیم و بخواهیم در زمان قطع آن از ژنراتور به عنوان برق اضطراری استفاده کنیم نیاز به تابلوی اتوماتیک داریم و جایی که شخصی به عنوان اپراتور قرار باشد جهت شروع استفاده از دیزل ژنراتور آن را خاموش و زمان اتمام شیفت کاری آن را خاموش کند تابلوی دستی کافیست.

آن چه تابلوی اتوماتیک بیشتر از تابلوی معمولی دارد علاوه بر برد PLC که قابلیت چنج اور را داشته باشد که ممکن است در تابلوی دستی نیز استفاده شده باشد ) چراکه ممکن است پیش بینی شده باشد که دستگاه بعدها بناست به عنوان ژنراتور اضطراری استفاده شود ( نیاز به رله های فرمان، کلید کنتاکتور یا کلیدهای موتوردار جهت سوییچ کردن از برق شهر به ژنراتور و بالعکس، شارژر باتری و سایر تجهیزات انتخابی مانند رله های مربوط به گرمکن آب و … داریم.
کلیه ی این تجهیزات مانند کلید کنتاکتورها یا کلیدهای موتور دار بر اساس ظرفیت آمپری و بسته به توان ژنراتور تقسیم بندی می شوند و دارای انواع اروپایی با برندهایی مانند اشنایدر، زیمنس یا تله مکانیک یا برندهای کره ای مانند هیوندایی و LS هستند.
در دیزل ژنراتور اضطراری بسته به شرایط آب و هوایی مورد استفاده ی دستگاه مواردی مانند گرمکن آب موتور دیزل یا گرمکن روغن و یا حتی گرمکن گازوییل مورد استفاده قرار می گیرد که همه ی اینها نیازمند تعبیه های مشخصی در تابلو هستند.
در همه ی تابلوها مواردی مانند سنسور روغن، دمای آب، سنسور مربوط به دور موتور و فرکانس و اتصال آن به برد PLC جهت هشدار لازم اکیدا توصیه می رود. جهت سنسور کاهش سوخت نیاز به نشانگر سوخت دیجیتال خواهد بود که بتواند با برد دیزل ژنراتور ارتباط بر قرار کند.
برد دیزل ژنراتور نیز در دو نوع است که با قابلیت چنج اور و بدون آن خواهد بود. این برد ها از مارک های مختلف مانند DATAKOM ساخت ترکیه، COMAP ساخت چک، DSE ( Deep Sea ) ساخت انگلیس یا انواع دیزل می تواند باشد.
تابلو ها همچنین می توانند دارای استانداردهایی باشند که مانع از گرم شدن کلیدها و تجهیزات داخل آن، مانع از ورود رطوبت باران و برف یا مانع از دسترسی غیر حرفه ای ها به آن باشند. درجه حفاظت تابلو یا همان IP بالاتر ، رنگ کوره ای الکترواستاتیک و ضخامت مناسب بدنه و سلول تابلو بسته به سفارش مشتری یا نیاز پروژه متغییر است.
تابلو ها همچنین با توجه به قابلیت بردهای آن ها میتواند قابل کنترل از راه دور یا مانیتورینگ روی شبکه پروژه داشته باشد و خطاهای احتمالی قابل ثبت، اطلاع رسانی لحظه ای یا … باشند.

همچنین تابلوها قابلیت سنکرون شدن و پارالل شدن دیزل ژنراتورها را با یکدیگر یا با شبکه برق شهر و شبکه ی سراسری در اختیار شما می گذارند. در این حالت نوع برد PLC استفاده شده در تابلو نیز باید این قابلیت ها را داشته باشد. موارد فوق به این معنی است که گاهی در شرایط حساسی مانند بیمارستان ها یا سایر مراکز که حساسیت روی اتصال برق بالاست
به جای یک دیزل ژنراتور جهت برق اضطراری از دو دستگاه ژنراتور استفاده می شود که یکی به عنوان پشتیبان دیگری استفاده می شود تا اگر به هر دلیلی دیزل ژنراتور اول روشن نشد یا به مشکلی خورد که نتوانست وارد مدار شود دیزا ژنراتور دوم وارد عمل شود.
گاهی نیز از دیزل ژنراتورها با ظرفیت پایین تر به صورت پارالل استفاده می شود . کارخانه ای را در نظر بگیرید که دارای دو یا چند خط تولید است که ممکن است همه ی خط ها همیشه فعال نباشند. در این حالت ژنراتورها چه به صورت دائم چه اضطراری زمانی که تنها یک خط فعال است تنها با ظرفیت یک ژنراتور کار می کند و اگر خط های بعدی روشن شدند مصرف بالا رفته و تابلوی سنکرون متوجه این افزایش ظرفیت شده و ژنراتور بعدی را روشن و وارد مدار می کند.
یا زمانیکه نوسان برق شبکه ی سراسری باعث آسیب به دستگاه ها می شود می توان از ژنراتور به عنوان تامین کننده برق جایگزین استفاده کرد که در این حالت نیز ژنراتور با برق شهر پارالل می شود . حتی اگر مصرف بالاتر از ظرفیت تامین شده جهت پروژه از طرف شبکه ی سراسری باشد نیز ژنراتور وارد عمل شده و کسری مورد نیاز را جبران می کند.