بسیاری از اوقات مشتریان دیزل ژنراتور در خصوص انتخاب دستگاه دیزل ژنراتور مورد نیاز احتیاج به راهنمایی کارشاسان جهت انتخاب دیزل ژنراتور مورد نیاز را دارند.

در این مقاله سعی می کنیم در حد امکان راهنمایی های لازم را بگنجانیم.

معیارهای زیادی جهت انتخاب دیزل ژنراتور از جهات مختلف وجود دارند که هر کدام به بخشی از پرسش عنوان این مطلب پاسخ می دهد.

انتخاب دیزل ژنراتور بر مبنای قدرت مورد نیاز:

دیزل ژنراتورها در هر شرکتی که ساخته و کوپله شده باشند در رنج ها و قدرت های مختلفی تولید شده اند که بسته به نیاز و مصرف مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرند.

جهت برآورد مصرف و انتخاب قدرت دیزل ژنراتور چندین راه وجود دارد که معمولا کارشناسان نیز جهت برآورد در محل حضور می یابند و برآورد لازم را انجام می دهند.

اولا مصرف دایم برق هر مجموعه ای با آمپرمتری در کابل های تابلوی اصلی در زمانی که مصارف مجموعه روشن باشند قابل اندازه گیری است. اما اگر بنا باشد از دیزل ژنراتور به عنوان برق اضطراری استفاده شود و یا در حالت استفاده دایم کار دستگاه های با هم روشن شوند باید آمپر اولیه راه اندازی دستگاه ها را نیز در نظر گرفت .

دیگر این که می توان مصرف دستگاه هایی که برق استفاده می کنند را که معمولا در مشخصاتی که روی دستگاه ها درج شده است وجود دارد را جمع زده و برآورد نمود چه میزان مصرف داریم. لازم به ذکر است که معمولا هم مصرف استارت کار دستگاه روی آن درج شده هم مصرف ثانویه ی آن. اگر مصرف در حالت استارت و همان ضرب اولیه درج نشده باشد باید در نظر داشت در دستگاه های مختلف این عدد گاهی تا سه برابر مصرف عادی است. در این مدل برآورد باید در نظر داشت که برخی دستگاه ها سه فاز هستند و برخی تکفاز. همچنین در برخی دستگاه ها مثلا برخی آسانسورهای دارای تکنولوژی جدیدتر اینورتر وجود دارد که باعث کاهش ضرب اولیه مصرف می شود.

کارشناسان علاوه بر بازدید از این مصارف برخی از مصارف را برحسب تجربه می دانند و آن ها را نیز در نظر می گیرند . مثلا به طور میانگین جهت مصرف اضطراری یک واحد آپارتمان مسکونی بسته به متراژ ده الی بیست آمپر در نظر گرفته می شود و البته که وسایل سرمایشی و گرمایشی در این مقدار در نظر گرفته نمی شود . چرا که در این صورت مصرف بسیار بالا رفته و هزینه اولیه دستگاه پر قدرت تر بالاتر خواهد بود. هرچند در مواردی مانند کمپ های مسکونی و کارگاهی خارج از شهرها به هر صورت باید این موارد نیز به مصارف اضافه شوند .

و نهایتا در پروژه ها ناظر برق و تاسیسات در نقشه های خود برآورد دقیقی از مصارف دارند که مرجع خوبی برای برآورد برق مورد نیاز است .
نکته ی دیگری که باید در نظر گرفت اینکه در محاسبات بار جهت دیزل ژنراتور اضطراری برخی مصارف مانند تهویه سرمایشی را به جهت مصرف بالا در مدار اضطراری نمی آورند ولی مواردی مثل پمپ های آتشنشانی ( بوستر پمپ آتشنشانی ) و آسانسور از ملزومات محاسبه در برق اضطراری است. موتورخانه نیز با توجه به عدم مصرف بالا میتواند در مدار اضطراری باشد. در مواردی بجز مشاعات در حد روشنایی کوچکی به واحدها نیز برق داده می شود اما طبیعتا در ساختمان های اداری و تجاری این قضیه متفاوت است.

در ساختمان های اداری و پروژه هایی مانند دیزل ژنراتور دیتا سنترها و مراکز خدماتی خصوصا خدمات اینترنتی و مخابراتی یکی از مواردی که در محاسبات قدرت دیزل ژنراتور مورد نیاز دخیل است یو پی اس هایی است که جهت آنلاین ماندن تجهیزات در ساختمان وجود دارد. تکنولوژی ups در قدرت مورد نیاز جهت ژنراتوری که آن را پشتیبانی میکند موثر است. گاهی تنها ده درصد قدرت بالاتر از یو پی اس برای ژنراتور کافیست اما در ups های قدیمی تا دو برابر توان ups باید ژنراتور در نظر گرفت.
مورد آخر اینکه در ویلاهای تفریحی و حتی پروژه های لاکژری و برج باغ ها جهت راحتی و رفاه ساکنان و کارکنان کل مجموعه را زیر بار ژنراتور اضطراری می برند که طبیعتا دستگاه قویتری باید مورد استفاده قرار گیرد.

یک سوال که بسیاری از مشتریان و مصرف کنندگان می پرسند این است که آیا می توان از یو پی اس ups بجای ژنراتور استفاده کرد؟ یا اینکه وقتی یو پی اس هست چه احتیاجی به ژنراتور هست؟

باید گفت اولا یو پی اس هرچقدر بنا باشد مدت زمان بیشتری برق دهی داشته باشد باید تعداد باتری های بیشتری تهیه کرد که هم مساله ی فضایی که این باتری ها اشغال می کنند هست و هم بدلیل کوتاه بودن عمر این باتری ها تعویض آنها هر دو یا سه سال هزینه ی گزافی خواهد داشت. دیگر اینکه با یو پی اس نمیتوان برای چندین با طی ساعت ها تجهیزاتی مانند آسانسور، تهویه و سیستم آتش نشانی را پشتیبانی کرد در حالی که ژنراتور تا  زمانی که سوخت داشته باشد یا باک آن شارژ شود می تواند روشن بماند و تامین برق کند. تنها نکته ای که وجود دارد این است که ژنراتور از زمانی که برق قطع می شود تا زمانی که بتواند وارد مدار شود ثانیه های زیادی در مدار پروژه یا ساختمان برق نخواهد بود، بنا بر این تجهیزاتی مانند کامپیوترها، سرورها، آنتن ها و شبکه ها خاموش خواهند بود مگر اینکه از یو پی اس های آنلاین در این میان استفاده شود . لذا شرکت ها و کارخانه هایی که دستگاه های آنها نیاز به آنلاین بودن و قطع نشدن برق دارند از یک یو پی اس آنلاین برای در مدار ماندن و روشن ماندن دستگاه ها در حد ده الی پانزده دقیقه استفاده می کنند و جهت پشتیبانی یو پی اس از ژنراتور که به این صورت هزینه ی باتری یو پی اس نیز صرفه جویی بسیاری در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *