این انتخاب در اصل متوجه کیفیت مورد نظر دستگاه می باشد . که البته قیمت و بهای تمام شده نیز در این انتخاب اهمیت زیادی پیدا می کند. در پروژه هایی که استفاده ی دیزل ژنراتور جهت برق دائم است توجه به مواردی مانند در دسترس بودن قطعات یدکی و مصرفی دیزل ژنراتور مورد نیاز دستگاه ، کیفیت عملکرد دستگاه در حالت دائم کار و مواردی چون ساعت اورهال دستگاه باید مورد توجه قرار گیرد.

گاهی نیز دستگاه هایی که در یک رده قرار می گیرند ( به لحاظ قیمت اولیه و کیفیت دستگاه ) به لحاظ هزینه ی اورهال و زمان آن تفاوت دارند. مثلا ممکن است یک دستگاه ظرف ۵۰۰۰ ساعت به اورهال نیاز پیدا کند و دستگاهی دیگر ظرف ۷۰۰۰ یا گاهی تا چند ده هزار ساعت نیاز به اورهال نداشته باشد و این در حالی باشد که در دراز مدت حتی اگر اختلافی در قیمت اولیه داشته باشند دستگاهی که ابتدا گرانتر است در استفاده ی دائم مقرون به صرفه تر باشد

اما از طرفی دستگاهی که صرفا بناست به عنوان ژنراتور برق اضطراری مورد استفاده قرار گیرد هزینه ی اورهال آن مطرح نباشد چون سالهایی که باید بگذرد تا ساعت کار مد نظر را جهت تعمیر اساسی ژنراتور پر کند بسیار طولانی خواهد بود.

مساله ی دیگری که هست این است که کمپانی های مختلف دستگاه ها را در قدرت های متفاوتی تولید می کنند. به عنوان مثال کارخانه ایدم که موتورهای بنز را تحت لیسانس آلمان در ایران تولید می کند و نوع صنعتی موتورها جهت دیزل ژنراتور ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد تا ۵۰۰ اسب بخار بیشتر قدرت نداشته و یا کارخانه موتورسازان تبریز که موتورهای دیزل پرکینز را تولید می کند و دیزل ژنراتور پرکینز ایرانی شناخته شده و دارای کیفیت خوبی نیز هست در قدرت های محدودی تولید می شوند. تمامی کمپانی های چینی و برخی شرکت های اروپایی نیز حتی گاهی این محدودیت قدرت را دارند.

همچنین به دلیل اینکه شرکت های خارجی تولید کننده دیزل ژنراتور در ایران نمایندگی فروش رسمی فعال ندارند متاسفانه موجودی این دستگاه ها در قدرت های مختلف نیز محدودیتی برای انتخاب دستگاه در زمان خرید می باشد.

همان طور که می دانیم مارک و برند دیزل ژنراتور شامل دو بخش موتور دیزل و آلترناتور یا همان ژنراتور است.

جالب اینکه هر برند و مارک موتوری با در نظر گرفتن استانداردها و ابعاد و قدرت دستگاه ها با هر برندی از ژنراتور قابل کوپله شدن است. اما گاهی دستگاه دیزل ژنراتور کوپله فابریک بوده و و مثلا دیزل ژنراتور کامینز پاور فابریک همواره ژنراتور استمفورد اصلی داشته و قابل تغییر نیست. اگر کوپله ی دستگاه در ایران انجام شود آن وقت می توان هم در مورد موتور و هم ژنراتور مارک مورد نظر را انتخاب کرد.       ( البته با توضیحاتی که داده شد با توجه به موجودی دستگاه ها )

گاهی در مورد تجهیزات جانبی نیز برند مطرح می شود . به عنوان مثال لوازم استفاده شده در تابلوی دستگاه چه تابلوی ats دیزل ژنراتور و چه تابلوی دستی دیزل ژنراتور و یا حتی برد plc دیزل ژنراتور. یا کلید قدرتی که جهت دستگاه استفاده می شود. کلیدهای قدرت و کلید کنتاکتورها یا کلید های موتور دار کره ای مانند هیوندایی یا LS و اروپایی ها مانند اشنایدر یا ABB و …  بردهای ژنراتور از نوع پی ال سی مانند دیتاکام DATAKOM و کمپ COMAP و یا برد دیپسی DEEPSEA ، DSE و حتی شارژر باتری دیزل ژنراتور میتواند مورد توجه باشد.

خود کمپانی های کوپله کننده دارای کیفیت های متفاوتی بوده و جزئیات و قطعات به کار رفته می تواند اهمیت داشته باشد. لذا برخی شرکت ها و سازمان ها مانند شرکت نفت فقط تعداد مشخصی از کمپانی های کوپله کننده ی اروپایی را تایید می کنند . اما اگر کارگاه و شرکتی که در ایران دیزل ژنراتور را کوپله می کند استانداردها را رعایت کرده و این کار توسط افراد آموزش دیده و حرفه ای انجام شود می تواند از نظر کیفی حتی با برخی از کوپله های خارجی رقابت کند.

سایر شرایطی که در مورد انتخاب دیزل ژنراتور باید در نظر گرفت:

اگر دیزل ژنراتور در محیط شهری، مسکونی و اداری و هر جای دیگری خصوصا محیط های درمانی که صدای دستگاه ایجاد مزاحمت می کند قرار میگیرد باید به کانوپی سایلنسر دستگاه و یا اتاقی که عایق باشد توجه بسیاری داشت. حتی اگر دیزل در اتاق مخصوص یا موتور خانه ی ساختمان یا پروژه قرار می گیرد میتوان روی صدا گیری اتاق نیز حساب کرد و هزینه ی کمتری برای کانوپی در نظر گرفت. چرا که کانوپی های ساخت داخل در کیفیت ها و قیمت های متفاوتی تولید می شوند. یا حتی اگر اتاقی در طبقات زیرین ساختمان است که دیزل ژنراتور برق در آن قرار می گیرد صدای دستگاه تا حد زیادی در طبقات کمتر شنیده می شوند و می توان در برخی موارد کلا از کاور سایلنت چشم پوشی کرد که البته این چشم پوشی در مواردی مانند بیمارستان ها یا مراکز درمانی یا آموزشی منتفی است.

در خصوص صدای دیزل ژنراتور سایلنت و انتخاب مدل و برند باید این نکته را نیز در نظر داشت که برخی موتور دیزل ژنراتور نسبت به بقیه صدای کمتری تولید می کنند هرچند این صدا در حالت عادی و از نزدیک ممکن است محسوس نباشد اما وقتی دیزل ژنراتور سایلنت می شود یعنی داخل اتاقک عایق صدا قرار می گیرد یا فاصله از دستگاه زیاد
می شود قابل تشخیص خواهد بود.

شرایط کار دیزل ژنراتور خصوصا در حالت دائم به لحاظ آب و هوایی در انتخاب دستگاه مهم است. تجهیزاتی چون گرمکن دیزل برای استفاده ی اضطراری از دستگاه در آب و هوای سرد و کوهستانی مهم است. همینطور کیفیت تجهیزات تابلو در گرما و سرما خود را نشان میدهد.

ابعاد  و وزن دستگاه نیز به جهت محدودیت هایی که در جای دیزل ژنراتور یا اتاق دیزل ژنراتور وجود دارد مهم است. گاهی با قدرت مشابه دستگاهی دارای ابعاد کمتر یا بیشتر بخاطر حجم موتور یا تعداد سیلندر آن دارد.  همچنین زمانی که بناست نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور در پشت بام صورت گیرد وزن دستگاه نیز با توجه به توان تحمل بار در سقف باید مد نظر باشد هرچند که با قدرت مورد نیاز مصرف برق اضطراری رابطه ی مستقیم دارد. یعنی گاهی ممکن است برخی مصارف را در زمان اضطراری حذف کنیم تا مجبور نباشیم ژنراتوری انتخاب کنیم که قدرت بیشتر و  به طبع آن ابعاد و وزن بیشتری داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *