انواع فیلتر دیزل ژنراتور

فیلتر روغن دیزل ژنراتور

فیلتر در دیزل ژنراتور نقش محافظت و تصفیه روغن درون موتور دیزل را به عهده دارد و براساس طراحی دیزل تعداد و چیدمان متفاوتی می تواند داشته باشد. برای جلوگیری از کم شدن یا قطع شدن جریان روغن در موتور، حتی با مسدود شدن منافذ فیلتر موتور دیزل ، یک شیر اطمینان در فیلتر یا پایه آن قرار دارد که به محض اینکه اختلافی در فشار جریان ورودی و خروجی فیلتر ایجاد شود، باز می­ شود. در این صورت تصفیه روغن به صورت جریان فرعی انجام گرفته و عمل تصفیه به تدریج کاهش می­ یابد. برای افزایش خواص مورد نظر در روغن موتور دیزل، به آن متریال خاصی از جمله ماده پاک­ کننده و معلق کننده اضافه می­ کنند تا مواد آلاینده به جای اینکه ته­ نشین شوند به صورت ذرات ریز شناور در روغن باقی می مانند.
یک فیلتر روغن استاندارد که طبق اصول و از مواد با کیفیت ساخته شده باشد، مانع عبور مواد افزودنی نخواهد بود و کیفیت روغن را کاهش نمی­ دهد و به جز خاصیت اسیدیته تولید شده در روغن به دلیل احتراق، سایر مواد و ذرات حاصل از احتراق را تا حد بسیار زیادی تصفیه می­ کند. تحقیقات نشان می­ دهند که فیلتر مناسب دیزل ژنراتور، به میزان بسیار زیادی از آلودگی روغن ­کاسته و در نتیجه طول عمر روغن را افزایش می­ دهد. با این ترتیب یک فیلتر خوب ضمن حفظ کردن خواص روغن موتور دیزل و به تاخیر افتادن فرسایش، عمر مفید موتور را همچنین افزایش می­ دهد.
در خرید فیلتر روغن دیزل ژنراتور باید به اصلی بودن آن توجه کرد. فروش فیلترهای تقلبی باعث آسیب به موتور دیزل می شود.

فیلتر هوا دیزل ژنراتور

در فیلتر های هوا موتور دیزل حتی در شرایط عالی عملکرد سیستم ، مقداری گرد و خاک بصورت مخلوط در هوای ورودی به دیزل ژنراتور وجود دارد. در شرایطی که گرد و خاک زیاد است ، مثلا در مکان های عمرانی و جاده سازی مقدار این گرد و خاک به مراتب افزایش می یابد. هوا باید قبل از استفاده پاکیزه شود. در این صورت ذرات گرد و خاک به عنوان ساینده هایی در سیستم، سبب سایندگی پیستون و رینگ پیستون دیزل ژنراتور ودیواره های سیلندر می شوند. راهنمای سوپاپ ها نیز سائیده خواهند شد. در صورتیکه موتور دیزل ژنراتور مدتی به صورت مداوم با هوای فیلتر نشده کار کند حتی ممکن است ذرات گرد و غبار به روغن سیستم راه یافته و سبب آسیب دیدن یاتاقان های دیزل ژنراتور و دیگر سطوحی گردد که روغن کاری می شوند. هوا قبل از ورود به داخل سیستم و قبل از اینکه به قطعات متحرک برسد وارد فیلتر دیزل زنراتور شده وتسویه می گردد. فیلتر های گوناگونی برای تصویه هوا وجود دارند معمولا فیلتر ها دارای یک المنت می باشند که هوا از داخل آن عبور می کند و بعلاوه این المنت به عنوان خفه کن نیز عمل کرده و صدای هجوم هوا به داخل دیزل ژنراتور را تا حدی می گیرد.
هوایی که وارد فیلتر ژنراتور می شود از سطح روغن عبور می کند و گرد و غبار آن گرفته می شود. مسیر عبور هوا در داخل فیلتر موتور دیزل به گونه ای است که وقتی به روغن ته ظرف فیلتر نزدیک می شود به طور ناگهانی تغییر جهت می هد. ذرات گرد و غبار سنگین تر که دارای وزن حجمی بالاتری نسبت به هوا هستند نمی توانند مسیر خود را تغییر دهند و به داخل روغن دیزل ژنراتور در ته ظرف فیلتر هوا می روند.بدین ترتیب ذرات گرد و غبار هوا به تله افتاده و در روغن غوطه ور می شوند. سپس هوا باز هم توسط المنت متخلخلی که آغشته به روغن است تسویه می شود تا ذرات ریزتر گرد وغبار هم گرفته شود.همچنین المنت فیلتر ذرات روغنی را که به همراه جریان هوا می باشند گرفته و تنها هوای خشک و پاکیزه از فیلتر برای موتوردیزل ارسال می شود.
در خرید فیلتر هوا دیزل ژنراتور باید به اصلی بودن آن توجه کرد. فروش فیلترهای تقلبی باعث آسیب به موتور دیزل می شود.

فیلتر سوخت(گازوئیل) دیزل ژنراتور

برای حفظ و ایمنی و جلوگیری از ورود ذرات معلق در گازوئیل دیزل ژنراتور استفاده می شود و استفاده از آن همچنین باعث افزایش طول عمر سوزن انژکتور و پمپ سوخت در دیزل ژنراتورها می گردد. در برندهای مختلف براساس فشار پاشش سوزن و مقدار حساسیت آن مش درونی فیلتر متفاوت می باشد. برای سیستم­ های سوخت­ رسانی موتورهای دیزل پیشرفته امروزی، تمیزی سوخت از اهمیتی ویژه ای برخوردار است زیرا کمترین آلودگی سبب اختلال در عمل تزریق سوخت به درون سیلندر خواهد شد.
در خرید فیلتر گازوییل دیزل ژنراتور باید به اصلی بودن آن توجه کرد. فروش فیلترهای تقلبی باعث آسیب به موتور دیزل می شود.

فیلتر آب دیزل ژنراتور

در بعضی از سیستم های خنک کننده موتور دیزل از فیلتر استفاده می شود. در واقع موتورهای دیزل به دو نوع آب خنک و هوا خنک تقسیم بندی می شوند که در مدل آب خنک آن رادیاتور نیز جزیی از سیستم خنک کننده ی موتور دیزل محسوب می شود اما موتور های هوا خنک فقط توسط جریان هوا و سیستم خنک کننده ای که با جریان روغن کار می کنند کار میکند. حالا در مورد موتورهای دیزل آب خنک فیلتر آب به رادیاتور موتور دیزل متصل می شود. شلنگ های فیلتر را به سیستم خنک کاری اتصال می دهند بطوری که مایع خنک کاری از داخل فیلتر عبور کند. فیلتر عمل جداسازی مواد خارجی ذرات زنگ زدگی و آلودگی ها را از سیستم انجام می دهد . فیلتر غلظت مواد ضد خوردگی را در داخل سیستم ثابت نگه می دارد بطوری که با افزودن مواد شیمیایی ضد خوردگی و سختی گیری آب برای کاهش ایجاد لجن و رسوبات درصد اسیدی بودن مایع خنک کاری کنترل می شود بنابراین فیلتر با خارج کردن مواد زائد از محلول باعث ثابت ماندن غلظت مواد آن می شود.
در خرید فیلتر آب دیزل ژنراتور باید به اصلی بودن آن توجه کرد. فروش فیلترهای تقلبی باعث آسیب به موتور دیزل می شود.