فیلتر دیزل ژنراتور چه کاربردی در دیزل ژنراتور دارد؟

فیلتر دیزل ژنراتور که به طور مصطلح در فارسی به آن صافی می گویند، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند زیرا سبب رسیدن مواد خالص به دور هر از گونه آلودگی به موتور ژنراتور می شود
فیلتر ها با توجه به نوع و قدرت موتور و میزان سوخت درخواستی آن، مورداستفاده قرار می گیرند، به همین دلیل در موتورهای مختلف از فیلتر های با اندازه های مختلف استفاده می شود. اندازه یا سایز فیلتر ها بر طبق سطح فیلتر اسیون آنها می باشد به طور مثال در موتورهای با تعداد سیلندرهای کم و قدرت پایین از یک فیلتر کوچک استفاده می شود زیرا میزان سوخت مصرفی و یا درخواستی موتور کم بوده و این فیلتر توانایی تصفیه این مقدار سوخت را دارد.در موتورهای بزرگتر ممکن است از یک فیلتر بزرگ و یا دو فیلتر (دو قلو ) استفاده شود.
در دیزل ژنراتور فیلتر های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که ما در زیر به طور خلاصه آنها را توضیح داده ایم.

فیلتر روغن دیزل ژنراتور

در دیزل ژنراتورها استهلاک و گرما در حین کارکرد همیشه وجود دارند و برای کاهش این موارد از روغن در موتور استفاده می‌شود.همچنین در کنار استفاده از روغن اصلی دیزل ژنراتور ، فیلتر روغن هم نقش بسیار مهم و حیاتی ایفا می کند.
برای تضمین کارکرد موتور دیزل ژنراتور برای ساعات طولانی و راندمان بیشتر باید از فیلتر روغن مناسب و اصلی استفاده کرد.
باید به تعویض به موقع فیلتر روغن توجه داشت زیرا ممکن است موجب عدم انتقال درست و اصولی روغن به موتور دیزل ژنراتور بشود و سهل انگاری در تعویض به موقع فیلتر ممکن است هزینه‌های زیادی را به کاربر تحمیل کند.
نحوه ساخت فیلتر روغن به صورت دوتکه می باشد و با استفاده از یک فنر از فشار به فیلتر جلوگیری می‌شود.
فیلتر روغن دیزل ژنراتور در مسیر ورودی روغن به موتور قرار می گیرد و علاوه بر اینکه باعث حفظ پاکیزگی روغن در شرایطی مانند استارت اولیه در هوای سرد،فشارهای بالا ناشی از رفت و آمدهای پی درپی و حرارت بالای موتور در زمان کارکرد طولانی و سرعت های بالا موجب کارایی مناسب روغن می گردد. عدم مقاومت در برابر ورود روغن،جدا سازی مطلوب ذرات،قدرت جذب بیشتر آلودگیها، مقاومت در برابر پارگی،محفظه کار آمد، با قابلیت تحمل فشار بالا آب بندی مناسب و دارا بودن سوپاپ اطمینان به طور کلی از جمله مواردی هستند که در طراحی و ساخت فیلتر روغن مورد توجه قرار داده است .
در موتورهای دیزل ژنراتور یک یا چند فیلتر روغن وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است در موتوری یک فیلتر باجریان کامل و یک فیلتر با جریان فرعی (بای پس) وجود داشته باشد در موتوری دیگر دو یا چند فیلتر جریان کامل با هم سری شده باشد
فیلتر سوخت (گازوئیل)با توجه به اینکه کیفیت بد سوخت دیزل به ویژه در ایران و اهمیت رسیدن سوخت به دور از هرگونه ناخالصی به موتور بسیار حائز اهمیت است بنابراین فیلتر سوخت با داشتن محفظه ای با شبکه های سوراخ دار، و منافذ ریز می‌‌تواند از ورود آلودگی ها به سیلندر موتور دیزل جلوگیری کند.
یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از یک فیلتر سوخت اصلی و استاندارد این است که به افزایش طول عمر سوزن انژکتور و پمپ سوخت کمک می کند.

فیلتر آب گیر گازوئیل

وظیفه این فیلتر جداسازی آب موجود در سوخت گازوئیل می باشد.
در دیزل ژنراتورها برای سوخت گیری از گازوئیل استفاده می شود که در جایگاه های سوخت ارائه می شوند. در بسیاری از این موارد گازوئیل ارائه شده توسط جایگاه ها ، دارای کیفیت بسیار پایینی است که متاسفانه علاوه بر ناخالصی های مختلف ،آب نیز به دلیل رطوبت هوا یا مخازن در آن وجود دارد.فیلتر آب گیر گازوئیل یا همان فیلتر سپراتور(separator) آب کمک می کند تا رطوبت موجود در گازوئیل قبل از رسیدن به موتور دیزل از آن جدا شده و مانع خرابی موتور شود.

فیلتر هوا

فیلتر هوا دیزل ژنراتور ها در مدل های مختلف و با تکنولوژی های متفاوتی تولید و ساخته می‌شوند. می توانیم آنها را به این ۴ نوع تقسیم کنیم:.
فیلتر هوای کاغذی
فیلتر هوای روغنی
فیلتر هوای اسفنجی
فیلتر هوای پنبه ای
لازم است که فیلتر هوا هر ۵۰ ساعت یک بار بادگیری شوند و به صورت استاندارد در هر ۴۰۰ ساعت کارکرد (که از برد کنترل قابل مشاهده است.) تعویض شود

وظیفه فیلتر هوا در موتورهای دیزل ژنراتور

حتی در شرایط مناسب عملکرد سیستم مقداری خاک و گرد و غبار به صورت مخلوط در هوای ورودی به موتور وجود دارد در شرایط با میزان گرد و خاک بالا مثلا درکار های عمرانی وجاده سازی مقدار این گرد و غبار و خاک به مراتب افزایش می یابد.
هوا باید قبل از ورود به موتور دیزل ژنراتور پاکیزه شود،در این صورت ذرات گرد و خاک به عنوان ساینده هایی در سیستم سبب سایندگی پیستون و رینگ پیستون ودیواره های سیلندر می شوند،راهنمای سوپاپ ها نیز سائیده خواهند شد در صورتیکه موتور مدتی مداوم با هوای فیلتر نشده و کثیف کار کند حتی ممکن است ذرات گرد وغبار به روغن سیستم راه یافته و موجب آسیب دیدن یاتاقان های موتور و دیگر سطوحی گردد که روغن کاری می شوند.
هوا قبل از اینکه وارد به داخل سیستم شود وقبل از اینکه به قطعات متحرک برسد وارد فیلتر می شود وتسویه می گردد. فیلتر های گوناگونی برای تسویه هوا وجود دارند، معمولا فیلتر ها دارای یک المنت می باشند که هوا از داخل آن عبور می کند و هچنین این المنت به عنوان خفه کن نیز عمل کرده و صدای هجوم هوا به داخل سیستم را تا حدی کم می کند.

محل قرار گرفتن فیلتر هوا

در موتورهای دیزل ژنراتور کوچک فیلتر هوا مستقیما روی موتور یا روی منیفولد هوا یا در نزدیکترین محل نسبت به آن نصب می شود. برای موتورهای بزرگ تر که فیلتر های خیلی بزرگتری دارند معمولا فیلتر دور تر از منیفولد هوا قرار دارد و توسط لوله حصیری یا لوله های ثابت به منیفولد هوا متصل می شود .در تریلرها و نظائر آن فیلتر هوا غالبا در پشت اتاقک راننده قرار می گیرد و لوله تغذیه هوای ورودی آن روی سقف اتاقک راننده تعبیه می گردد.دهانه لوله هوای ورودی نیز با درپوش مناسب یا باران گیر به منظور جلوگیری از ورود آب به داخل آن پوشیده شده است. در برخی خودرو ها مانند اتوبوس های شهری و بیابانی فیلتر در همسایگی موتور نصب می شود و توسط لوله به منیفولد هوا متصل می گردد این فیلتر هوا داری باران گیر درسمت ورودی و در پوش لاستیکی تخلیه خاک در قسمت تحتانی آن می باشد. همچنین این فیلتر دارای غبارنما نیز می باشد که روی زانویی لوله هوا بین فیلتر و منیفولد هوا نصب می گردد.

فیلتر آب و سختی گیر

وظیفه فیلتر آب برای جلوگیری از نفوذ ذرات و ناخالصی به مایع خنک‌سازی در دستگاه می باشد. این فیلتر در سایزهای مختلف و در ظرفیت‌های متفاوت تولید می‌شود. فیلتر آب سبب جلوگیری از ورود و گردش ذرات زنگ زدگی و آلودگی‌ها در اطرف سیلندر های موتور می‌شود و همچنین فیلتر سختی گیر از ورود املاح و ترکیبات معدنی سخت به داخل دستگاه جلوگیری می‌کند. وجود این فیلتر به برای جلوگیری از رسوب در رادیاتور و لوله‌ها بسیار مهم است.
فیلتر ها دارای طول عمر محدود و مشخصی هستند و لازم است برای کارایی بیشتر و بهره‌وری و افزایش طول عمر مفید موتور ژنراتور در زمان های مشخص توسط اپراتور دستگاه تعویض شوند.در برخی از سیستم های خنک کاری از فیلتر استفاده می شود. فیلتر آب به موتور وصل می شود شلنگ های فیلتر را به سیستم خنک کاری متصل می کنند و به صورتی که مایع خنک کاری از داخل فیلتر عبور کند. فیلتر عمل جدا کردن مواد خارجی، ذرات زنگ زدگی و آلودگی ها را از سیستم انجام می دهد . همچنین فیلتر غلظت مواد ضد خوردگی را در داخل سیستم ثابت نگه می دارد به صورتی که با افزودن مواد شیمیایی ضد خوردگی و سختی گیری آب برای کاهش ایجاد لجن و رسوبات درصد اسیدی بودن مایع خنک کاری کنترل می شود بنابراین فیلتر با خارج کردن مواد زائد از محلول باعث ثابت ماندن غلظت مواد آن می شود.
فیلترها با اندازه های مختلفی طراحی و ساخته می شوند و همچنین ظرفیت های متفاوتی نیز دارند. لازم است مایع خنک کاری به طور مرتب از نظر کنترل غلظت مواد افزودنی آن آزمایش شود. فیلترها همچنین پس از زمان مشخصی باید تعویض شوند. فیلتر آب دارای مواد شیمیایی است که باعث ثابت ماندن مواد افزودنی در سیستم می شود.

جهت استعلام قیمت یا خرید انواع فیلتر دیزل ژنراتور شرکت سبا دیزل سالهاست که اقدام به فروش فیلترهای اصلی نموده است و می توانید با شرکت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *