نحوه انتخاب یک ژنراتور کارکرده:
-نکاتی برای خرید یک ژنراتور که عملکرد درستی دارد.
-یک ژنراتور کارکرده چقدر ارزش دارد؟
-مهم ترین بررسی هایی که باید انجام داد چیست؟
-نحوه انتخاب ژنراتور کارکرده چیست ؟
حتی اگر مهارت خاصی در بخش مکانیکی یا الکتریکی ندارید.
برای خرید یک ژنراتور باید فقط از ۶ اشتباه اجتناب کنیم، هنگام خرید یک ژنراتور دست دوم، وضعیت پیچیده می‌شود و بسیار مهم است که بتوانیم یک ژنراتور را به درستی انتخاب کنیم بدون اینکه به انتخاب بدی منجر شود.
نگرانی اصلی این نیست که شخصی قبل از ما از ژنراتور استفاده کرده است، بلکه این واقعیت است که نمی‌دانیم آیا او با دقت و به درستی از آن استفاده کرده است یا خیر.
ایده بهتر این است که با یک متخصص، حرفه ای که می داند به چه مواردی باید توجه کند و می تواند به شما در انتخاب درست کمک کند کنار بیاید.
با این حال، طبیعی است که اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالاً نمی خواهید یا نمی توانید از کسی کمک بگیرید، بنابراین بیایید بلافاصله اطلاعاتی را که به آن نیاز دارید تا در انتخاب اشتباه قرار نگیرید، بررسی کنیم.
شناسایی مجموعه مولد: آیا واقعاً همان دستگاهی است که فروشنده ادعا میکند؟ آیا دستکاری شده است؟
یک مرحله کلیدی قبل از انجام هر آزمایشی، شناسایی ژنراتور با تأیید و انطباق داده های روی صفحه با اسناد ارائه شده توسط فروشنده است.
هویت ژنراتور را بررسی کنید، بررسی کنید که هیچ دستکاری رخ نداده است.
ما در مورد تغییراتی صحبت می کنیم که عملکرد آن را به خطر می اندازد. بیایید چند مثال بزنیم:
سیستم توقف اضطراری مهار شد. سیستم خاموش کن تغییر کرده است. درپوش های EC از موتور برداشته شده اند. سوئیچ با یکی دیگر با ویژگی های مختلف جایگزین شده است، منطق عملکرد تغییر کرده است، تغییراتی در شاسی یا کاور و غیره ایجاد شده است.
بدون اسناد هرگز معامله درستی در کار نیست.
برخی از افراد این اشتباه را مرتکب می شوند که فکر می کنند یک ژنراتور بعداً می تواند به مدارک مورد نیاز برای استفاده مجهز شود، اما هرگز نمی توان آن را بدیهی دانست.
صدور اسناد، به‌ویژه وقتی صحبت از محصولات تولیدکنندگان دیگر می‌شود، عملیات گران‌قیمتی است که بسیاری تمایل دارند آن را دست کم بگیرند.
زمانی که به یک ژنراتور کارکرده نگاه می کنید بسیار مهم است که از مالک بخواهید اسناد ژنراتور را به شما نشان دهد.
این مدارک عبارتند از: گواهی انطباق، راهنمای کاربر، دفترچه راهنمای تعمیر و نگهداری. گاهی اوقات دفترچه راهنمای کاربر و دفترچه راهنمای نگهداری در یک بروشور قرار می گیرند.
نقشه ها، برگه های فنی و سایر مواد، عناصر مفید و بسیار مهمی هستند، اما ضروری نیستند.
صدور مجدد مدارک به دلیل مفقود شدن اصل ممکن است با دخالت سازنده اصلی لازم باشد.
مدارک علاوه بر انطباق با مقررات جاری باید با پلاک شناسایی روی مجموعه ژنراتور نیز مطابقت داشته باشند. پلاک باید دارای علامت CE، قدرت ژنراتور، مدل ژنراتور، استاندارد مرجع و سایر اطلاعات فنی برای شناسایی ماشین و عملکرد آن باشد.
یک دستگاه ژنراتور بدون اسناد قابل فروش نبوده و در هر صورت نمی توان نصب و استفاده کرد.
تأیید مجدد یک مجموعه تولید کننده، در دسترس بودن اسناد مفید برای صدور گواهی جدید را فراهم می کند. آنها اسناد مربوط به اجزای اصلی ژنراتور، به عنوان مثال موتور دیزلی یا بنزینی، دینام و سایر اجزای برد الکتریکی هستند.
ساعتهای کار، سال تولید باید مد نظر باشند اما به تنهایی قابل اتکا نیستند.
ساعات کار مهم است اما باید با در نظر گرفتن زمینه ای که در آن کار می کردند ارزیابی شود.
بیایید مثالی بزنیم تا مفهوم را درک کنیم: آیا خودروی دست دومی را ترجیح می‌دهید که ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر بیشتر در بزرگراه طی کرده
باشد یا خودرویی که ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر را در مسیر مختلط طی کرده باشد؟
آیا بهتر است یک ژنراتور در چند متری دریا کار کند، یک ژنراتور که در معدن شن و ماسه کار می کند یا یک ژنراتور که در مرکز خرید در خدمات اضطراری باشد؟ در معدن نمک، ماسه کار کرده باشد یا در یک اتاق فنی خلوت در زیر زمین یک ساختمان؟
در مورد ژنراتور، ابتدا باید ارزیابی کنیم که آیا ساعات کار در حالت پیوسته یا اضطراری جمع شده است، سپس سعی کنیم بفهمیم که در چه محیطی کار کرده است.
موتور: این چیزی است که هرگز نباید از آن غافل شوید.
نگاهی به موتور بیندازید.
مایعات تخلیه کننده نباید وجود داشته باشد.
در زمان شروع سرد، دود سیاه یا دود سفید ممکن است طبیعی باشد.
دود سیاه: در مورد دود سیاه در حین کار، احتمالاً مصرف بیش از حد روغن، از فیلتر روغن کثیف یا نشت روغن موتور در سیستم اگزوز است.
دود سفید: انتشار دود سفید در حین کار نیاز به بررسی های عمیق تری دارد زیرا می تواند معانی زیادی داشته باشد. این می تواند ناشی از مقدار کم مایع خنک کننده، وجود آب در دیزل، تاخیر در تزریق، ترک خوردگی پیستون، واشرو غیره باشد.
لطفا توجه داشته باشید که در هنگام زیر بار بودن دستگاه، دود به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
از این جزئیات غافل نشوید، این موضوعی است که فقط کارشناسان آن را کنترل می کنند. ژنراتوری که به عنوان “در حد نو” پیشنهاد می شود، تمام کیت های اصلی را در شرایط عالی خواهد داشت.
رادیاتور خنک کننده
درپوش مایع خنک کننده را باز کنید: هیچ گونه باقیمانده روغنی نباید وجود داشته باشد که نشان دهنده اشکال احتمالی واشرها است.
می توانید کنترل را قبل از شروع و بعد از اجرای آزمایشی تکرار کنید.
نویز فرکانس و ولتاژ تحت بار
زمانی را در نظر بگیرید که بار روشن می شود، اگر موتور به سرعت با بازگشت ولتاژ و فرکانس به ولتاژ اسمی واکنش نشان می دهد.
کیفیت و فشار روغن روان کننده
هنگامی که موتور سرد است، سطح روغن را بررسی کنید و در صورت وجود باقیمانده های جامد با یک پارچه آنرا پاک کنید و دوباره امتحان کنید، در صورت ادامه این وضعیت علامت سایش موتور است.
هنگامی که موتور داغ است، درپوش پرکننده روغن را باز کنید، ممکن است بخارهای داغ طبیعی شیوع پیدا کند، اما نباید روغن نشت کند.
اتصالات و سیم کشی
بررسی کنید که سیستم درست است و هیچ اثری از هادی سوخته یا سفت یا خراب وجود ندارد.
سیستم های امنیتی
برای فشار روغن کم، دمای مایع خنک کننده بالا، ژنراتور باید به طور خودکار خاموش شود.
دکمه توقف اضطراری را نیز امتحان کنید. (ضروری). خاموش شدن باید در عرض چند ثانیه انجام شود.
تست عملیاتی
اگر در حال خرید ژنراتور اتوماتیک هستید، با انتخاب حالت “Automatic” از کنترل پنل، عدم وجود شبکه را شبیه سازی کنید. ژنراتور باید در عرض ۵ ثانیه موتور را روشن کند.
ممکن است روشن کردن موتور و بررسی اینکه ولتاژ در سطح اسمی است کافی نباشد. بهترین آزمایش، بار است، حداقل ۵۰ درصد باری که ژنراتور می تواند تحمل کند.
دینام یکی از قطعات نادیده گرفته شده در ژنراتور است، اگرچه بعد از موتور نیز یکی از گران ترین ها است.
بیش از نیمی از مشکلاتی که کاربر با ژنراتور کارکرده تجربه می کند، یافتن شگفتی ها در دینام است.
در واقع، در ۹۰٪ از مجموعه های ژنراتور فقط تعمیر و نگهداری موتور اغلب انجام می شود و اغلب کامل نیست، که باعث کاهش تعویض فیلترها و روغن های روان کننده می شود.
یک دینام که به طور منظم تعمیر و نگهداری می شود و توسط پرسنل مجرب و با تجربه انجام می شود، امید به زندگی نسبتاً بالایی دارد.
یکی از دلایلی که چرا دینام هرگز توسط کاربری که قصد خرید مجموعه ژنراتور را دارد تأیید نمی شود، عدم تخصص عمومی در درک جنبه هایی است که باید در دینام تأیید شود.
مهم است که این واقعیت را نادیده نگیرید که دینام از قطعات چرخشی تشکیل شده است که در معرض ارتعاش و تنش مکانیکی هستند که به مرور زمان می تواند باعث سایش شود و سپس به درستی آنها را تعمیر نکنند.
تعداد کمی از مردم می دانند که دینام تک تکیه گاه، مجهز به یک یاتاقان هدست، یک برنامه تعمیر و نگهداری کاملاً تعریف شده دارد که امکان تعویض یا روغن کاری منظم پایه را فراهم می کند.
کنترل پنل.
کنترل پنل در اصل یک جزء الکترونیکی است. مطمئن شوید که اصل مونتاژ شده توسط سازنده ژنراتور است، اگر اینطور نیست، اطلاعاتی در مورد نوع مداخله انجام شده بخواهید.
به یاد داشته باشید که اگر کنترل پانل در یک مجموعه ژنراتور بدون تنظیمات لازم تعویض شود، ساعات کار از صفر شروع می شود.
این همه چیز نیست. علائمی وجود دارد که فقط یک چشم مراقب می تواند متوجه آنها شود. در واقع تمام آنچه در این مقاله توضیح دادیم ۵۰ درصد از آنچه باید بدانید است، میزانی که به شما امکان می دهد از دور ریختن پول خود جلوگیری کنید.
از چه کسی ژنراتور کارکرده را بخریم؟
فروشندگان خصوصی که فعالیت خود را متوقف کرده اند، از دلالان و فروشندگان تخصصی، می توان ژنراتوری که در مجموعه های تولیدی استفاده شده را پیدا کرد.
شرکت سبا دیزل را عموما مشتریان به عنوان فروشنده ی دستگاه ها و دیزل ژنراتورهای نو می شناسند و البته که این شناخت صحیح نیز هست اما در مواردی اندک که مشتریان قدیمی این شرکت قصد ارتقا دستگاه ها و یا تبدیل ژنراتورهای قدیمی به نو را دارند دیزل ژنراتورهای آنها به عنوان گزینه ی مناسبی جهت خرید می تواند مد نظر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *