خرید ژنراتور برق به طور معمول برای منازل یا صاحبان و مدیران شرکت ها و سازمان ها مبلغ قابل توجهی از منابع مالی را به خود اختصاص می دهد.  از طرفی این محاسبات چیزی نیست که افراد به صورت روزمره انجام دهند یا با آن آشنا باشند، بنابراین در مورد نوع سوخت مورد استفاده ی دستگاه (گازوئیل ، گاز طبیعی ، بنزین) سردرگمی زیادی وجود دارد ، همچنین بهترین مارک (Caterpillar ، Cummins ، MTU ، Perkins ، Kohler ، Volvo Penta یا حتی Lovol)  ،و اینکه اصلا چه اندازه ژنراتور مناسب است. برای پاسخ به این سوال آخر ، اولین و بهترین گزینه شما همیشه مشورت با یک برقکار معتبر برای ارزیابی نیازهای خاص خود است در خصوص ساختمان ها و پروژه های در دست احداث شخصی که ناظر فنی برق یا تاسیسات است نیز در این امر راهنمای خوبی است. با این حال ، اگر تصمیم دارید خودتان این کار را انجام دهید ، با رعایت چند دستورالعمل اساسی هنوز می توانید آگاهانه یک دستگاه دیزل ژنراتور با توان و ظرفیت مناسب را خریداری یا اجاره کنید. ما در این راهنما مواردی را ارائه می دهیم که به شما کمک می کند بدانید چگونه اندازه مولد مورد نیاز خود را تعیین کنید.

کلاس های ژنراتور

باید این ذهنیت را داشته باشید که به چه کلاس ژنراتور نیاز دارید. اگر صاحب خانه ای هستید که به دنبال تامین برق اضطراری منزل خود هستید، به یک ژنراتور کوچک قابل حمل یا یک ژنراتور اضطراری کوچک نیاز دارید. این اندازه ها از ۲۰۰۰ وات یا همان ۲ کیلووات کمتر برای یک واحد تفریحی مانند ویلا یا مسکونی ، تا حدود ۱۰kW برای یک ژنراتور کار می کنند. این ژنراتورها معمولاً از یک جریان تک فاز استفاده می کنند که برای تأمین تجهیزات کوچکتر که به ولتاژ بالا و دائم نیاز ندارند ، کافی است.
باید دقت داشت که اگر دستگاهی مانند آسانسور به عنوان مصرف کننده ی برق نیاز به برق سه فاز دارد دیگر نمی توانید از ژنراتور تکفاز برای راه اندازی آن استفاده کنید.

ژنراتورهای صنعتی در محدوده ای از اندازه ها از حدود ۲۰ کیلووات تا بیش از ۳ مگاوات در دسترس هستند. کاربردهای بزرگتر تجاری و صنعتی بدیهی است که به ظرفیت بیشتری نیاز دارند و بنابراین اغلب از ژنراتورها و دیزل ژنراتورهای سه فاز برای توان بالاتر استفاده می کنند. ساختمانهای اداری ، تأسیسات تولیدی ، مراکز داده و مجتمعهای ساختمانی مانند مراکز خرید ، موسسات آموزشی و مراکز اقامتی همگی به ژنراتورهایی با ظرفیت بیشتر احتیاج دارند.

نحوه اندازه گیری یک ژنراتور

فرمول اصلی اندازه گیری ژنراتور به شرح زیر است:

لیستی از تمام مواردی که تغذیه می شوند را تشکیل دهید. وات شروع (انرژی مورد نیاز برای روشن کردن آن) و وات جریان (انرژی مورد نیاز برای کار با آن) را برای هر قطعه مشخص کنید. این ارقام معمولاً در جایی از خود تجهیزات درج می شود و همچنین در دفترچه راهنما ثبت می شود. کل انرژی مورد نیاز خود را با جمع کردن این ارقام kW یا KVA یا حتی آمپر محاسبه کنید. برای استفاده از ماشین حساب قدرت ما اینجا کلیک کنید
برای تجهیزات دارای آمپر ، می توانید آمپر را با فرمول زیر به وات تبدیل کنید:

برای بارهای مقاومتی (متداول ترین نوع): وات = آمپر x ولت برای بارهای واکنشی: وات = آمپر x ولت x فاکتور بار

حتی اگر دفترچه راهنما را گم کنید ، باید بتوانید جزئیات وات را به صورت آنلاین پیدا کنید. به عنوان مثال ، این ارقام شروع و اجرا برای برخی از ابزارهای رایج و الکترونیک است:

 

دستگاه مصرف کننده بار شروع کار بار حین کار
کمپرسور باد کوچک ۴۰۰۰ ۲۰۰۰
اره برقی ۲۴۰۰ ۱۲۰۰
آب گرمکن ۴۵۰۰ ۴۵۰۰
لپتاپ ۲۵۰ ۲۵۰
پرینتر ۵۰۰ ۵۰۰
کولر گازی ۲۴۰۰۰ اینورتر دار ۲۸۰۰ ۲۱۰۰
ماشین ظرفشویی ۱۴۵۰ ۱۴۰۰
تلویزیون ال سی دی ۵۵ اینچ ۲۳۰ ۲۳۰

 

هنگامی که از وات برآورد شده مورد نیاز مطلع شدید ، تعیین اندازه مولد آسان تر می شود. به هر ظرفیتی که رسیدید  ، ژنراتوری با ظرفیت ۱۰-۲۰٪ بیشتر از نیاز خود انتخاب کنید. وقتی و اگر تجهیزات خود را به روز کنید یا توسعه دهید در نتیجه به انرژی بیشتری نیاز پیدا کنید ، از طرف دیگر نباید از ۱۰۰% ظرفیت ژنراتور استفاده کرد. همچنین به شما کمک می کند “درجه بندی” یا عملکرد کم ژنراتور را در مقایسه با توانایی های ادعا شده توسط سازنده به دلیل شرایط نامساعد کار مانند درجه حرارت زیاد یا ارتفاع زیاد ، مدیریت کنید.

 خرید یک ژنراتور منفرد در مقابل دو ژنراتور پارالل (موازی)

اگر انرژی مورد نیاز شما به اندازه کافی زیاد باشد ، ممکن است از خود بپرسید که آیا بهتر است با یک دیزل ژنراتور عظیم الجثه بگیرم یا بار را بین دو یا چند مولد کوچک تقسیم کنید به عنوان مثال ، به جای یک ژنراتور ۱۲۰۰kW ، می توانید سه ژنراتور ۴۰۰kW نصب کنید. این امر دیزل ژنراتور پارالل ( موازی ) نامیده می شود و در شرایط مناسب می تواند گزینه فوق العاده ای باشد که دلایل آن به شرح زیر است:

  • انعطاف پذیری بیشتر: به احتمال زیاد دلیل اصلی اینکه شما یک ژنراتور خریداری می کنید ، قابلیت اطمینان اضافی است ، محافظی در برابر منبع تغذیه قطع شده باعث کند شدن یا متوقف شدن فعالیت کسب و کار شما می شود. با چندین ژنراتور ، اگر بخواهید برای تعمیر و نگهداری خاموش شود ، نگران نباشید. شما به سادگی بار را به دوش دیگر ژنراتورها می اندازید و به کار خود ادامه می دهید.
  • می تواند مقرون به صرفه تر باشد. قیمت در موقعیت جغرافیایی شما برند دیزل ژنراتور یا بسته به نو یا دست دوم بودن دیزل زنراتور و غیره متفاوت خواهد بود. اما گاهی پارالل کردن دو دیزل ژنراتور اقتصادی تر از استفاده از یک واحد است. در این حالت باید به نیاز یا عدم نیاز به تابلوی پارالل دیزل ژنراتور نیطز توجه نمود.
  • مکان قرارگیری و نصب دیزل ژنراتور را نیز باید در نظر گرفت . گاهی دو دیزل ژنراتور کوچک راحت تر جاگذاری می شوند تا یک دستگاه بزرگ. اتاق دیزل ژنراتور معمولا محدودیت هایی دارد . یا اگر بنا بر این است که دستگاه را در پشت بام ساختمان قرار دهیم تحمل بار سقف را باید در نظر گرفت.
  • تقسیم بار ژنراتورها راحت تر است. تقسیم بار در بین دو یا چند ژنراتور می تواند عمر هر ژنراتور را افزایش دهد و از خطر سنگین شدن یک واحد جلوگیری کند. برای استفاده مداوم ، بارهای تا ۸۰٪ ظرفیت ژنراتور ایده آل است. اینکه در شیفت های غیر کاری از دستگاه کوچکتری برای برق دهی استفاده شود تا دستگاه بزرگ معمولا کار معقولی است.
  • اندازه ژنراتور و مصرف سوخت
    یک کامیون در سطح ۳۵۰۰ متری از دریا بیش از ۱۵۰۰ متر ارتفاع سوخت مصرف می کند ، ژنراتورهای بزرگتر سریعتر از واحدهای کوچکتر سوخت مصرف می کنند. این مهم است که به یاد داشته باشید هنگام “اجرای اعداد” بر اساس هزینه یک ژنراتور جدید یا استفاده شده. نه تنها مجبورید بیشتر به سوخت ژنراتورهای بزرگتر توجه کنید ، بلکه ممکن است لازم باشد سوخت اضافی را در محل ذخیره کنید ، گاهی نیاز به مخازن ذخیره اضافی گازوییل هم می شود.

به همین دلیل ، وقتی صحبت از ژنراتورهای مسکونی می شود ،  توصیه می شود که کوچکترین ژنراتور قابل حمل خانگی یا قابل حمل را تهیه کنید که نیاز شما را برآورده کند تا میزان سوختی را که برای راه اندازی آن باید ذخیره کنید ، محدود باشد.

برای ژنراتورهای با قدرت صنعتی ، نمودار تقریبی مصرف سوخت دیزل را برسسی و همچنین با ما مشورت کنید تا میزان سوختی را که در یک اندازه ژنراتور خاص وقتی در یک چهارم ، نیمه ، سه چهارم یا بار کامل کار می کند ، تخمین بزنید.

 چرا انتخاب اندازه مناسب ژنراتور بسیار مهم است؟

ممکن است وسوسه انگیز باشد که در اندازه ژنراتور خود صرفه جویی کنید ، به ویژه اگر این کار باعث صرفه جویی در هزینه شما شود. با این حال ، انتخاب ژنراتوری که برای برنامه های شما بسیار کوچک باشد ، یک دستورالعمل برای فاجعه است. نه تنها می توانید به لوازم و دستگاههایی که از ژنراتور نیرو می کشند آسیب برسانید ، بلکه می توانید به خود ژنراتور آسیب برسانید.

در اینجا برخی دیگر از مزایای خطا در کنار یک ژنراتور بسیار قدرتمند ، در مقابل بیش از حد ضعیف وجود دارد:

افزایش عمر مفید ژنراتور ، عملکرد سازگار تولید میزان محدودیت بیش از حد ظرفیت میزان محدودیت خرابی غیر منتظره سیستم، کاهش احتمال خسارت دارایی ، افزایش ایمنی پرسنل ، کاهش خطر گرم شدن بیش از حد و آتش سوزی های الکتریکی و کاهش هزینه نگهداری و افزایش سهولت و سرعت در تعمیر و نگهداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *